Treceți la conținutul principal
Cinterem și țintirim derivă din cimeterium, cimitir, și nu invers.

cemetery n. cemeteries <'sɛmɪˌtɛriː> A tract of land used for burialsSynonymsgraveyardburial siteburialgroundburying groundnecropolis. [ETYM: Latin cemeterium, Greek, a sleeping chamber, burial place, from koiman to put to sleep.]

Dacă în locul practicării impresiilor în domeniul etimologiei, unii lingviștii români ar fi făcut efortul de a învăța limba maghiară, dar și limbile altor vecini, am fi avut desigur un dicționar etimologic al limbii române, ca și un dicționar istoric al limbii române, măcar de nivelul celui realizat de Szabo T. Attila. De altfel, bine studiat, tocmai acest dicționar pota lămuri etomologia unor cuvinte românești. Cimitir a dat în versiune populară maramureșeană țintirim, dar țintirim vine de la cimitir și nu de la cinterem (maghiar). Acesta din urmă, așa cum se vede clară din citatele date de Szabo, vine din latinescul cimitir. Cum limba latină este mai veche, sensul derivației este clar și nu poate fi inversat. Cei care o fac sunt lingviști amatori.

cemetery n. cemeteries <'sɛmɪˌtɛriː> A tract of land used for burialsSynonymsgraveyardburial siteburialgroundburying groundnecropolis. [ETYM: Latin cemeterium, Greek, a sleeping chamber, burial place, from koiman to put to sleep.]

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

O mizerabilă formă a confuziei criteriilor. Cvasi-dispariția evreilor din cultura României

« Cercetarea lui George Voicu seamănă cu gestul energic al omului care deschide larg fereastra, într-o încăpere neaerisită. Ne atrage atenţia, implicit, că nu e suficient să examinăm cvasi-dispariţia evreilor din cultura română de azi , sau uciderea lor, în timpul Holocaustului. E necesar să rememorăm premisele şi contextele care au putut face toate acestea cu putinţă. »- scrie Laszlo Alexandru în revista sa electronică , recenzând cartea lui George Voicu, Radiografia unei expatrieri: cazul Lazăr Şăineanu , recent publicată de Institutul Naţional pentru Studierea Holocaustului din România “Elie Wiesel” de la Bucureşti. Voi citi negreșit cartea lui George Voicu. Tocmai fiindcă probabil rememorează nu doar premisele și contextele cvasi-dispariției ci și cele ale prezenței evreilor în cultura română. Fiindcă, tocmai acest aspect este adesea eludat de cercetarea românească. George Voicu scria proză și lucra, înainte de 1989, în momentul în care m-a contactat printr-o scrisoare la reviste...

Denunț contra lui Dan Culcer. Contextul polemic. Manolescu, Cornea, Oișteanu, Tismăneanu etc

 Denunț contra lui Dan Culcer. Contextul polemic. Manolescu, Cornea, Oișteanu, Tismăneanu etc Texte și surse documentare. Stimați colegi scriitori, difuzez o serie de legături, sau linkuri cum se zice în romgleză , pentru informarea Dvs., pentru reconstituirea unor intervenții în presă, care, în rezumat, se reduc la un denunț, inițiat de Nicolae Manolescu, relansat de Andrei Cornea, Andrei Oișteanu, Vladimir Tismăneanu, Mircea Mihăieș. În spatele unei pretinse polemici grupul declară, în toate oficinele la care au acces, că aș prezenta un sindrom de antisemitism . Sunt acuzat de «antisemitism» pentru că am afirmat într-un studiu din revista Vatra , că succesul, cât este, real sau construit propagandistic, al operei lui Norman Manea pe piața cărții, are la bază un troc intracomunitar, scrierea unui pamflet comandat, intitulat Felix Culpa . Cronologia simplă și declarațiile lui Norman Manea pot servi drept probe, alături de diverse articolele mai vechi din România literară , publica...

Voi nu aparțineți culturii române și nici cultura română nu vă aparține.

  Voi nu aparțineți culturii române și nici cultura română nu vă aparține. Sunteți venituri și venituri veți rămâne. Nu fiindcă așa vreau eu, ci fiindcă în loc să iubiți cultura română, a cărei inimă nu bate pentru voi, o denigrați și o bârfiți pe toate meridianele, încercând să vă prezentați voi ca fiind sufletul și mintea culturii române, pe care vreți să o înlocuiți cu o făcătură fără inimă, fără minte și fără coaie, un ersatz, într-o limbă scâlciată, o improvizație stupidă pe care o numiți avangardă literară.