Dan
Culcer
A tisztánlátás és az optimizmus tesztje
Mottó: „La nation qui oppose sages et guerriers aura pour penseurs des lâches et pour combattants des imbéciles.” ( Az a nemzet, amely szembeállítja egymással a bölcseket és a katonákat úgy fog járni, hogy gondolkozói gyávák, harcosai pedig ügyefogyottak (hülyék) lesznek.”
(Egy Thuküdidész által idézett spartai király megállapítása a peloponnészoszi háború/k/ idejéből)
Románia újraiparosítása és a kis és közepes méretű európai országok federációja (államszövetsége)
2024. november 14
AJÁNLÁS
Dan Culcer
A téma megfogalmazása
Milyen politikai és adminisztratív intézkedéseket kellene tennie egy magát szuverénnek tartó s szuverenitásra törekvő romániai pártnak, hogy hozzáláthasson Románia újraiparosításához?Az Európai Unió keretei között való maradás gátolja, vagy bátorítja/elősegíti-e ezt az újraiparosítási folyamatot? A közös pénznem, vagyis az euro használatával? Megvan (létezik) egy olyan politikai, társadalomtörténeti-szociológiai, demográfiai és morális (erkölcsi) alap, hogy a kis és közepes méretű államok unióját a nagy országok és a birodalmak kizárásával megteremthessük/felépíthessük, amely Magyarországot, Szlovákiát, Szlovéniát, Horvátországot, Szerbiát, Montenegrót, Albániát, Görögországot, Ciprust, Törökországot, Grúziát és Örményországot foglalná magába s amelynek révén együtt – összefogva – szembeszegülhetne az orosz és/vagy az amerikai imperializmussal és szabad akaratából együttműködne a neokolonializmus (újgyarmatosítás) ellen.
JAVASLATOK
Románia újraiparosítása és a gazdaság feletti ellenőrzés visszaszerzése érdekében egy szuverenista párt a következő intézkedéseket fontolhatná meg és kezdeményezhetné
1. Az adózási és beruházási politikák reformja
Adózási ösztönzők: Lényegi adózási ösztönzőket szükséges felajánlani/nyújtani a kulcs iparágak (például az energia, a nehézipar, a stratégiai szempontból fontos javak termelése), kívánatos volna a helyi és a külföldi befektetők bátorítása abból a célból, hogy gyárakat nyissanak, vagy viszaköltöztessenek Romániába
Nemzeti befektetési alapok: Egy szuverén nemzeti befektetési alap létrehozása annak érdekében, hogy a nagy ipari infrastruktúrák megteremtését célzó terveket finanszírozni lehessen. Ez a román diaszpórából származó tőkét is bevonzhatna, minthogy versenyképes, az állam által garantált s ellenőrzött kamatot (tisztes nyereséget) biztosítana.
1. Elsőbbséget élvező közbeszerzések: Olyan közbeszerzési politika kezdeményezése és bátorítása, amely román vállalatokat vagy helyi termelőket (kis- és középvállalatokat) céloz meg, főként az infrastrukturális és energia szektorokban.
2. Szakmai képzési és a technikai oktatási politikák
A technikai oktatás/továbbképzés és szakmai hivatás színvonalának emelésére szolgáló beruházások
Partneri kapcsolatok megteremtése a kormányhivatalok és a magánszektor között a kézműipari energetikai, vállalatok továbbá az IT (Information Technology, csúcstechnológiai) cégek dolgozóinak felkészítése és továbbképzése céljából
Magas színvonalú kutatási és fejlesztési központok létesítése: Az egyetemekkel és magánvállalatokkal együttműködve olyan ökoszisztémán alapuló, a technológiai innovációt elősegítő rendszer kiépítése, amely alkalmas újszerű, a nehéziparra, a megújuló energiára és a digitalizációra épülő megoldások és termékek előállítására
3. A termelési kapacitás megszilárdítása a stratégiai ágazatokban
Természeti kincsek: Elsőbbséget kell biztosítani az ország természeti kincseinek kiaknázására, közelebbről a ritkafémek, a földgáz és az erdőállomány megóvására és gondozására annak érdekében, hogy alapul szolgáljon a helyi ipar fejlesztésének.
Energetikai ipar: A megújuló energiaforrásokba történő befektetések, továbbá a nukleáris – és vízienergia felfuttatása révén az energiafüggetlenség kivívásának bátorítása
4. A külföldi monopóliumok korlátozása
Az idegen tőke(mozgás) ellenőrzése a legfontosabb (stratégiai) ágazatokban: A külföldi befektetők arányszámának csökkentése és korlátozása a stratégiai szektorokban és a nemzeti tőke buzdítása arra, hogy többségi részesedést szerezzen ezekben.
Stratégiai partnerség: A privatizációk helyett Románia nyilvános-privát típusú partneri kapcsolatokat tudna létesíteni, amelyekben az állam rendelkezne többségi pozícióval.
5. Az Európai Unió szerepe az újraiparosítás folyamatában
Érvek az EU mellett és ellen: Az EU-n belül maradás előnyökkel és hátrányokkal, megszorításokkal egyaránt jár. Az EU-politikák támogatják a digitalizációt és a zöld átmenetet, amelyek elősegíthetik az újraiparosítás bizonyos kezdeményezéseit. Ennek ellenére a versenyre és a szabadpiacra vonatkozó szigorú brüsszeli politikák/előírások bizonyos ágazatokban korlátozhatják az állami szubvenciókat és támogatást. Ha Románia az EU-ban marad, tiszteletben kell tartania az állami támogatásra vonatkozó európai szabályozást, amely gátat szabhatna az állam közvetlen beavatkozásának az egyes iparágakba.
A közös pénz (Euró): Az euró bevezetése a nagyobb stabilitás s az európai tőkéhez való könnyebb hozzáférés révén jövedelmező lehet, de csökkenthetné a román termékek versenyképességét. Románia az euró bevezetése nélkül is folytathatná az újraiparosítást, s ez esetben a Román Nemzeti Bank pénzügyi politikája őrizné meg a monetáris rugalmasságot
6. A kis és közepes méretű államok szövetségének megteremtése Kelet Európában
A mellette szóló érvek: A kis és közepes méretű államok uniója közös tárgyalási/egyezkedési platformot teremthetne s támogathatná a közös gazdasági és egységes biztonsági politikát. Egy ilyen típusú federáció közös beruházási politikák, termékszabványok és a környezetvédelem révén segíthetné az újraiparosítást, egyszersmind a feltörekvő országok gazdaságai számára könnyebben elérhető közös piacot hozhatna létre.
Provokációk: Egy ilyesféle egyesülés erőteljes összehangoló politikát és közös víziót igényelne, amelyeket valamennyi érdekelt/csatlakozó országnak el kellene fogadnia. Az egyes országok közötti kulturális, történelmi eltérések, az azokból fakadó különbözőségek és sajátos érdekek akadályt jelenthetnek.
Az imperializmussal és a gyarmatosítással szembeni ellenállás: A kis és közepes méretű államok közötti együttműködés egységes helyzetet/fellépést biztosíthatna a külső politikai nyomás ellen, akár Oroszország, akár az Egyesült Államok, akár más domináns gazdasági/politikai tömörülések részéről érkezne is ez, továbbá elősegíthetné szuverén gazdasági intézkedések kidolgozását és a saját erőforrások fölötti ellenőrzést.
Következtetés
Az
újraiparosítás folyamatának beindítása s annak menedzselése
rendkívül ambiciózus, de megvalósítható célkitűzés. Au EU
keretében való maradás lehet stratégiai választás, míg a kis
és közepes méretű államok közötti elmélyült együttműködés
egyesült/egyesített gazdasági és politikai hatalmat/entitást
teremthet, amely képes saját érdekei
érvényesítésére.
(Borsi-Kálmán Béla fordítása)
Függelék
Részlet Dan Culcer 2024. november 17-i leveléből:
„Ez a terv számomra, aki nem monarchista, hanem meggyőződéses republikánus vagyok első lépcsőben vegyes nemzetiségű társalgó/véleményt cserélő csoportok létrehozását jelenti kétoldalú (bilaterális) alapon: magyarok és románok, magyarok és ukránok, románok és bolgárok, románok és ukránok, szerbek és románok, horvátok és szerbek részvételével. Nem gondolnám, hogy hivatásos (elkötelezett) politikusokat be kéne vonni, csupán értelmes vállalkozókat, mérnököket, közgazdászokat, demográfusokat, szociológusokat és pszichológusokat, a párbeszéd részvevőit (a beszélgető tandem tagjait) politikamentes, független, pragmatikus észjárású emberek közül kell kiválasztani. A dialógusra (párbeszédre) való felszólítás az alábbi kérdéssel kell kezdődjön:
Mi áll az érdekünkben? Az őszinte együttműködés-e, avagy az, hogy ügyefogyott (bárgyú) módon harcoljunk egymással?
Nektek mire van szükségetek, mi mit tudunk nyújtani, s mit kaphatunk cserébe?
Arra kérlek, hogy fordítsd le és tedd közzé ezt a szöveget a saját, vagy az én nevemben, talán még jobb volna, ha mindkettőnk nevében.
Aztán nézzük meg a reakciókat.”
Dan Culcer
Elancourt, 2024. november 17-én
Comentarii
Trimiteți un comentariu