Treceți la conținutul principal

Jean Sévillia. Cuvintele care ucid. Extras din prefața la Terorismul intelectual. Humanitas,

Traducere din franceză de ILEANA CANTUNIARI

Cuvânt înainte
Cuvintele care ucid
De cincizeci dc ani ţine povestea asta. La Paris, câteva zeci de oameni dau tonul. Bat apa-n piuă la televizor. Publică articole. Scriu cărţi. Predau de la catedră. Fac intervenţii la colocvii. Semnează petiţii. Iau prânzul împreună. Lucrurile nu stau ca în şansoneta lui Brel: oamenii ăştia, domnule, gândesc.
Gândesc pentru alţii.
Au îmbrăţişat toate ideologiile. In 1945, susţineau că URSS e un paradis şi compuneau poeme în care-1 ridicau în slăvi pe Stalin. în 1960, pretindeau că deolonizarea va rezolva în mod miraculos problemele popoarelor din teritoriile de peste mări.
în 1965, salutau lupta dreaptă dusă de către Fidel Castro, Ho Şi Min şi Mao. în 1968, proclamau că fericirea se va naşte din suprimarea oricărei constrângeri. In 1975, se bucurau de cucerirea puterii de către Pol Pot, în Cambodgia. In 1981, credeau că părăsesc bezna spre a accede la lumină. In 1985, susţineau că Franţa era datoare să-şi deschidă graniţele pentru a-i primi pe nefericiţii de pe întreg globul. în 1992, dădeau asigurări că se terminase cu statul-naţiune şi că Europa Tratatului de la Maastricht deschidea o eră nouă în istoria omenirii. In 1999, aceiaşi oameni afirmau că familia şi morala erau nişte concepte depăşite.

Alte minţi, în aceeaşi perioadă, ştiau că Stalin, Mao şi Pol Pot conduceau un regim criminal. Aceste minţi subliniau că mitul rupturii revoluţionare n-a dat niciodată naştere la altceva decât la catastrofe. Ne reaminteau că naţiunile, tradiţiile, culturile şi religiile nu pot fi şterse dintr-o trăsătură de condei. Dar,
împotriva refractarilor, vreme de cincizeci de ani, microcosmosul parizian a pus în mişcare un mecanism. Acest mecanism este terorismul intelectual.

Adică nici mai mult, nici mai puţin decât un sistem totalitar. Dar de un totalitarism mieros, ipocrit, insidios, ce vizează să-i ia cuvântul opozantului, devenit un ins periculos care trebuie eliminat. Eliminat, dar fără vărsare de sânge: numai prin cuvinte. Cuvintele conştiinţei liniştite. Cuvintele marilor conşti¬
inţe. Cuvintele care ucid.

Circumstanţele variază, dar procedeul rămâne acelaşi. Mai întâi, în imaginarul ţării este imprimat un arhetip al răului. De la război încoace, această funestă figură a fost întruchipată de fascist, capitalist, imperialist, colonialist, xenofob, rasist, partizanul ordinii morale. Aceste etichete, în cel mai bun caz, de
formează realitatea; în cel mai rău caz, mint. Aplicate de mâini experte, ele îmbracă un sens nedefinit, a cărui elasticitate permite înglobarea tuturor elementelor asupra cărora ideologii aruncă anatema. Apoi, tehnica obişnuită duce la asimilarea adversarului cu arhetipul răului. Efectul acestei amalgamări este
radical disuasiv: cine şi-ar asuma riscul de a fi, de pildă, tratat drept fascist sau rasist? Acuzaţia poate fi explicită sau poate fi efectuată prin insinuare, deschizând uşa spre procesul de intenţie: orice opozant poate fi atacat nu pentru ce gândeşte, ci pentru gândurile care îi sunt atribuite. Manicheisme oblige, ma¬
niheismul constrânge la acest lucru: o altă logică intră în ultimă instanţă în funcţiune: diabolizarea. Nici nu se pune problema de a discuta pentru a convinge: e vorba doar de a intimida, a culpabiliza, a descalifica.
Terorismul intelectual, am mai spus-o, constituie un sistem. Dar un sistem difuz, multiform, insesizabil. Nu trebuie să căutăm un complot îndărătul lui, şi nici pe cineva care dirijează clandestin lucrurile. De altfel, el nu apără o temă unică şi nu reprezintă interese neapărat concordante. E o maşinărie care
se sprijină pe complicităţi doctrinare şi pe reţele de generaţie; trebuie reţinut însă că avem de-a face cu o maşinărie oarbă. 

Astăzi, a blama gândirea unică sau pe cea politic corectă „tinde să devină o banalitate: fiecare exprimă ce vrea prin aceste forme“. Pentru a vedea limpede, trebuia să se recurgă la examinarea faptelor, la reacţiile care le-au provocat. Cronică pe care v-o oferim acum. Intre istoria evenimenţială şi istoria idei¬
lor, cartea aceasta vrea să retraseze itinerariul terorismului intelectual începând din 1945, rcaşezându-1 în contextul lui. A fost acordată prioritate politicii - în sensul clasic adică mizelor şi dezbaterilor privitoare la om văzut ca animal social. Asta nu înseamnă că istoria politică a Franţei, de cincizeci de
ani încoace, se explică în totalitate prin terorism intelectual: obiectivul este de a arăta ce probleme vitale pentru societate au fost sau sunt încă blocate de acest fenomen. Exhaustivitatea era imposibilă. Perioadă după perioadă, au fost reţinute momentele esenţiale, fazele acute în cursul cărora s-au ciocnit pasiunile franceze. Istoria, arta, literatura, ştiinţa sau ecologia sunt terenuri de vânătoare pentru terorismul intelectual, dar ar putea constitui şi separat subiecte de studiu.
Această lucrare se sprijină pe citate cu sursa indicată: un ales politic, un scriitor sau un ziarist trebuie să-şi asume responsabilitatea afirmaţiilor făcute în public. Dar persoanele contează prea puţin. Ideile sunt cele ce contează, căci ele conduc lumea. La urma urmei, în acest domeniu, cronologia este capitală: multe figuri întâlnite de-a lungul acestei istorii şi-au schimbat opiniile zece sau douăzeci de ani mai târziu. în măsura în care această mişcare este continuă, este foarte probabil ca unii, spre anul 2010 sau 2020, să-şi regrete declaraţiile făcute pe la 1990.
Pentru că domină puterea intelectuală, stânga se află cel mai adesea pe banca acuzaţilor. Dar, în privinţa asta, vom vedea că nici dreapta nu e inocentă.

Jean Sevillia. Cuvintele care ucid. Din prefața la Terorismul intelectual. Humanitas, 2007
Traducere din franceză de
ILEANA CANTUNIAR

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

O mizerabilă formă a confuziei criteriilor. Cvasi-dispariția evreilor din cultura României

« Cercetarea lui George Voicu seamănă cu gestul energic al omului care deschide larg fereastra, într-o încăpere neaerisită. Ne atrage atenţia, implicit, că nu e suficient să examinăm cvasi-dispariţia evreilor din cultura română de azi , sau uciderea lor, în timpul Holocaustului. E necesar să rememorăm premisele şi contextele care au putut face toate acestea cu putinţă. »- scrie Laszlo Alexandru în revista sa electronică , recenzând cartea lui George Voicu, Radiografia unei expatrieri: cazul Lazăr Şăineanu , recent publicată de Institutul Naţional pentru Studierea Holocaustului din România “Elie Wiesel” de la Bucureşti. Voi citi negreșit cartea lui George Voicu. Tocmai fiindcă probabil rememorează nu doar premisele și contextele cvasi-dispariției ci și cele ale prezenței evreilor în cultura română. Fiindcă, tocmai acest aspect este adesea eludat de cercetarea românească. George Voicu scria proză și lucra, înainte de 1989, în momentul în care m-a contactat printr-o scrisoare la reviste...

Manea, Gabrea și empatia non-identitară cu o teroristă. Ana Pauker

Prozatorul Norman Manea, prezentat de câțiva ani, într-o anume presă din România, ca potențial candidat la premiul Nobel pentru literatură, a publicat un eseu acum câțiva ani în Observatorul cultural  (dar și  în volumul  Plicuri şi portrete) sub titlul  Tovarăşa Ana – Paradoxul Pauker: antisemitism şi comunism,  reconstituire și un comentariu lung pe marginea biografiei Anei Pauker. O bază documentară pentru un probabil proiect literar, devreme ce prozatorul scrie :  « Viaţa Anei Pauker mi s-a părut aproape un roman şi am revenit la ea cînd am putut. Nu din punctul de vedere al unui istoric sau al unui cercetător-comentator politic, ci din cel al unui scriitor interesat mai curînd de contradicţii decît de convenţionala coerenţă, chiar şi în cazul unei militante staliniste.»  « Este vorba despre un caz deloc idilic, al legendarei Pasionaria române, Ana Pauker, şi al atît de interesantei sale biografii – o neclintită comunistă care a opta...

Denunț contra lui Dan Culcer. Contextul polemic. Manolescu, Cornea, Oișteanu, Tismăneanu etc

 Denunț contra lui Dan Culcer. Contextul polemic. Manolescu, Cornea, Oișteanu, Tismăneanu etc Texte și surse documentare. Stimați colegi scriitori, difuzez o serie de legături, sau linkuri cum se zice în romgleză , pentru informarea Dvs., pentru reconstituirea unor intervenții în presă, care, în rezumat, se reduc la un denunț, inițiat de Nicolae Manolescu, relansat de Andrei Cornea, Andrei Oișteanu, Vladimir Tismăneanu, Mircea Mihăieș. În spatele unei pretinse polemici grupul declară, în toate oficinele la care au acces, că aș prezenta un sindrom de antisemitism . Sunt acuzat de «antisemitism» pentru că am afirmat într-un studiu din revista Vatra , că succesul, cât este, real sau construit propagandistic, al operei lui Norman Manea pe piața cărții, are la bază un troc intracomunitar, scrierea unui pamflet comandat, intitulat Felix Culpa . Cronologia simplă și declarațiile lui Norman Manea pot servi drept probe, alături de diverse articolele mai vechi din România literară , publica...