Treceți la conținutul principal

Dan Culcer. Un comentariu la editorialul semnat de Carmen Mușat în Observatorul cultural nr. 1191

 

Imposibila tăcere

Editorial din Nr. 1191

 

 

Într-un interviu recent, apărut în L’Express (16-22 noiembrie 2023), Elisabeth Badinter – filozof și intelectual public francez, specializată în istoria Iluminismului – vorbea despre recrudescența îngrijorătoare a antisemitismului în Franța, după atacurile orchestrate de Hamas împotriva civililor evrei, din 7 octombrie 2023. În contextul fanatismului islamist, care, în Franța și nu doar acolo, contribuie la exacerbarea sentimentelor antisemite și la creșterea numărului de atacuri la adresa unor instituții și personalități reprezentative pentru iudaism, „vocea non-evreilor care denunță antisemitismul este prețioasă și indispensabilă“. 

Cu atît mai indispensabilă, cu cît memoria colectivă este zilnic pusă la încercare de tot felul de tentative de relativizare a ororilor comise împotriva evreilor, în anii ’30-’40, în întreaga Europă, precum și de lansarea repetată a unor teorii ale conspirației, în care protagoniști sînt autori și intelectuali evrei de pretutindeni. Meritele reale ale acestora sînt minimalizate, pentru a acredita ideea devenită stereotip că singura explicație pentru succesul profesional al unui evreu este „oculta mondială“. Este ceea ce susține Dan Culcer, un critic literar cîndva frecventabil, în numărul dublu al revistei Vatra, din octombrie-noiembrie 2023, în care reiterează mai vechi acuze la adresa lui Norman Manea, „vinovat“, în ochii noului acuzator, că „și-a folosit identitatea «etnică» pentru a reuși să iasă din anonimatul în care s-ar fi scufundat iremediabil dacă nu era evreu“ și acuzat pentru că s-ar fi „amestecat în treburile românilor“ și că ar fi „pus în discuție valorile și miturile acestora“. I se impută lui Norman Manea, la aproape trei decenii de la apariția articolului „Felix culpa“, în revista 22, „cenzurarea și criticarea, din perspectiva unor dogme evreiești, a mișcării legionare“ – ca și cum acțiunile și principiile mișcării legionare n-ar putea fi dezavuate și din perspectiva criteriilor ce stau la baza democrației și a drepturilor omului –, precum și îndrăzneala de a „pleda, implicit, pentru eliminarea, din bagajul cultural al națiunii române, a tinerilor legionari, «păcătoșii» care voiseră să scoată România de sub controlul imperialismului transfrontalier și a delegaților acestuia, afaceriștii evrei din România“. Resentimentar și furios împotriva succesului literar internațional al lui Norman Manea, Dan Culcer merge mai departe și aruncă anatema asupra mai multor intelectuali evrei din România de azi, convins, probabil, că restul intelectualilor autohtoni, români verzi cu toții, mor de dragul tinerilor legionari, al căror țel suprem a fost, în interbelic, restaurarea demnității naționale, amenințate de „imperialismul transfrontalier“ și de „afaceriștii evrei din România“. Retorica lui Dan Culcer este teribil de asemănătoare cu retorica reprezentanților partidului lui Claudiu Tîrziu, Sorin Lavric și George Simion și a tuturor „suveraniștilor“ de strînsură, omniprezenți în mass-media de la noi, propovăduitori ai unor sloganuri xenofobe și antisemite, pe care istoria le-a amendat în repetate rînduri. 

Toți acești nostalgici ai legionarismului și-au găsit o nouă-veche portavoce în persoana lui Dan Culcer – pe care îl regăsim, de altfel, și în paginile unor publicații ce ilustrează, prin ideile promovate, patologia politică a vremurilor noastre – și, prin el, un nou spațiu de manifestare, în paginile unei reviste onorabile ca Vatra. Libertatea de exprimare nu e o umbrelă universală sub care să poată fi propagate în spațiul public doctrine și ideologii responsabile de pogromuri, de genocid, de crime împotriva umanității și de orori comise în numele supremației unei rase sau alteia. Că Dan Culcer nu este la primul derapaj antisemit se poate vedea citindu-i textele și luările de poziție de-a lungul timpului, unele publicate chiar în Vatra. Îngrijorătoare sînt azi, ca și în interbelic, amestecul indistinct al vocilor, inexistența incompatibilităților, pe care o consemna Mihail Sebastian, în Jurnalul său, ca și tăcerea care a înconjurat apariția acestui articol, tăcere spartă de o postare pe Facebook a lui Andrei Oișteanu și de o notă a lui Nicolae Manolescu, în ultimul număr din 2023 al României literare, care au determinat ulterior o serie de luări de poziție pe rețelele sociale și în presa culturală. 

Tăcerea condescendentă în fața retoricii antisemite și xenofobe, care cîștigă teren în spațiul public, este cu atît mai periculoasă cu cît, din punct de vedere electoral, 2024 este un an în care echilibrul între democrație și autocrație va fi pus la grea încercare. Și cu atît mai prețioasă și indispensabilă este prezența non-evreilor care denunță antisemitismul și xenofobia în spațiul public, demontînd toate neadevărurile și exagerările care apar zilnic, în presa scrisă și pe micile ecrane.

142996

Dan Culcer ianuarie 23, 2024 la 1:01 am

În eventualitatea în care dreptul la replică mai există în presa din România, în raport cu acest articol care nu face decât să repete frazele altor acuzatori publici, afirmații succesive, fără temei textual sau juridic, fără nici un argument, pun aici un link spre un comunicat de presă pe care l-am difuzat la adresele unor colegi de breaslă.
https://jurnalulunuivulcanolog.blogspot.com/2024/01/denuntul-lui-nicolae-manolescu-si.html

 
«Cine tace, cine ignoră, cine aprobă, cine încurajează, cine bagatelizează sau minimalizează» lașitatea și conformismul fără limite ale acestui sistem de presă, va regreta pierderea libertății și orbirea în fața procesului de colonizare a României. Dan Culcer

 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

O mizerabilă formă a confuziei criteriilor

« Cercetarea lui George Voicu seamănă cu gestul energic al omului care deschide larg fereastra, într-o încăpere neaerisită. Ne atrage atenţia, implicit, că nu e suficient să examinăm cvasi-dispariţia evreilor din cultura română de azi, sau uciderea lor, în timpul Holocaustului. E necesar să rememorăm premisele şi contextele care au putut face toate acestea cu putinţă. »- scrie Laszlo Alexandru în revista sa electronică , recenzând cartea lui George Voicu, Radiografia unei expatrieri: cazul Lazăr Şăineanu , recent publicată de Institutul Naţional pentru Studierea Holocaustului din România “Elie Wiesel” de la Bucureşti. Voi citi negreșit cartea lui George Voicu. Tocmai fiindcă probabil rememorează nu doar premisele și contextele cvasi-dispariției ci și cele ale prezenței evreilor în cultura română. Fiindcă, tocmai acest aspect este adesea eludat de cercetarea românească. Ne-am putea întreba ce are acest subiect istoric, de altfel pasionant și plin de triste învățăminte de minte pentru

Denunț contra lui Dan Culcer. Contextul polemic. Manolescu, Cornea, Oișteanu, Tismăneanu etc

 Denunț contra lui Dan Culcer. Contextul polemic. Manolescu, Cornea, Oișteanu, Tismăneanu etc Texte și surse documentare. Stimați colegi scriitori, difuzez o serie de legături, sau linkuri cum se zice în romgleză , pentru informarea Dvs., pentru reconstituirea unor intervenții în presă, care, în rezumat, se reduc la un denunț, inițiat de Nicolae Manolescu, relansat de Andrei Cornea, Andrei Oișteanu, Vladimir Tismăneanu, Mircea Mihăieș. În spatele unei pretinse polemici grupul declară, în toate oficinele la care au acces, că aș prezenta un sindrom de antisemitism . Sunt acuzat de «antisemitism» pentru că am afirmat într-un studiu din revista Vatra , că succesul, cât este, real sau construit propagandistic, al operei lui Norman Manea pe piața cărții, are la bază un troc intracomunitar, scrierea unui pamflet comandat, intitulat Felix Culpa . Cronologia simplă și declarațiile lui Norman Manea pot servi drept probe, alături de diverse articolele mai vechi din România literară , publicate d

România. Secolul al XIX-lea. Cârciumarii evrei — strămoșii comercianților de droguri

 Invazia economică și demografică a României în a două jumătate a secolului al XIX-lea are un aspect care poate fi pus în legătură cu comerțul actual de droguri. E vorba de cucerirea până aproape de monopolizare a comerțului cu alcooluri de către evrei. Singura cârciumă din Copalnic-Mănăștur, localitate ardeleană în care au trăit strămoșii mei, era ținută de evreica Zeiger Roza, localul fiind așezat lângă pod. Vindea alcool extras din porumb care provoca uneori orbirea consumatorilor. Cârciumarii evrei — strămoșii comercianților de droguri.