Treceți la conținutul principal

Democraţia liberală demagogică îşi desăvîrşeşte opera

 « Doar Eminescu  simţise primejdia destrămării „comunităţii” romîneşti, a „lumii romîneşti”, prin „liberalism” şi „democraţie”. In lupta împotriva „scribilor” şi împotriva Jidanilor, ca agenţi ai disoluţiei sociale, Eminescu găseşte uneori accente „socratice”, şi propunerile sale de reformă socială şi politică se aseamănă celor enunţate de Platon în Republică : întoarcerea la tradiţie, la monarhia absolută, la o „regalitate ideală”. Dar procesul de  atomizare a clasei conducătoare şi de democratizare a formei de  gujvernămînt cu nefastul regim al partidelor politice îşi urmează cursul fatal. Reacţiunea ideologică o găsim însă mai mult  în literatură decît în filosofie. Filosofia e copleşită de influenţe  din afară şi contribue mai mult la grăbirea disoluţiei decît la oprirea ei. Filosofii romîni, întrucît putem vorbi de existenţa  lor, se încadrează în filosofia „europeană”, fără a simţi nevoia  de a-şi preciza punctul lor de vedere personal în „comunitatea romînească”, fără a simţi nevoia de a reflecta asupra situaţiei  lor personale în „cosmosul romînesc”. Nici un accent de revoltă împotriva individualismului, relativismului, cosmopolitismului propagat de sofiştii veniţi din toate părţile lumii, nicio încercare de construire a „comunităţii romîneşti ideale”. Democraţia liberală demagogică îşi desăvîrşeşte opera : şi în literatură şi în filosofie individualismul, scepticismul, materialismul ateu, socialismul, cosmopolitismul, umanitarismul infectează societatea de sus în jos, deslănţuind toate pasiunile individuale şi pregătind prăbuşirea. »


(Traian Brăileanu în TEORIA COMUNITĂŢII OMENEŞTI)


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

O mizerabilă formă a confuziei criteriilor

« Cercetarea lui George Voicu seamănă cu gestul energic al omului care deschide larg fereastra, într-o încăpere neaerisită. Ne atrage atenţia, implicit, că nu e suficient să examinăm cvasi-dispariţia evreilor din cultura română de azi, sau uciderea lor, în timpul Holocaustului. E necesar să rememorăm premisele şi contextele care au putut face toate acestea cu putinţă. »- scrie Laszlo Alexandru în revista sa electronică , recenzând cartea lui George Voicu, Radiografia unei expatrieri: cazul Lazăr Şăineanu , recent publicată de Institutul Naţional pentru Studierea Holocaustului din România “Elie Wiesel” de la Bucureşti. Voi citi negreșit cartea lui George Voicu. Tocmai fiindcă probabil rememorează nu doar premisele și contextele cvasi-dispariției ci și cele ale prezenței evreilor în cultura română. Fiindcă, tocmai acest aspect este adesea eludat de cercetarea românească. Ne-am putea întreba ce are acest subiect istoric, de altfel pasionant și plin de triste învățăminte de minte pentru

Denunț contra lui Dan Culcer. Contextul polemic. Manolescu, Cornea, Oișteanu, Tismăneanu etc

 Denunț contra lui Dan Culcer. Contextul polemic. Manolescu, Cornea, Oișteanu, Tismăneanu etc Texte și surse documentare. Stimați colegi scriitori, difuzez o serie de legături, sau linkuri cum se zice în romgleză , pentru informarea Dvs., pentru reconstituirea unor intervenții în presă, care, în rezumat, se reduc la un denunț, inițiat de Nicolae Manolescu, relansat de Andrei Cornea, Andrei Oișteanu, Vladimir Tismăneanu, Mircea Mihăieș. În spatele unei pretinse polemici grupul declară, în toate oficinele la care au acces, că aș prezenta un sindrom de antisemitism . Sunt acuzat de «antisemitism» pentru că am afirmat într-un studiu din revista Vatra , că succesul, cât este, real sau construit propagandistic, al operei lui Norman Manea pe piața cărții, are la bază un troc intracomunitar, scrierea unui pamflet comandat, intitulat Felix Culpa . Cronologia simplă și declarațiile lui Norman Manea pot servi drept probe, alături de diverse articolele mai vechi din România literară , publicate d

România. Secolul al XIX-lea. Cârciumarii evrei — strămoșii comercianților de droguri

 Invazia economică și demografică a României în a două jumătate a secolului al XIX-lea are un aspect care poate fi pus în legătură cu comerțul actual de droguri. E vorba de cucerirea până aproape de monopolizare a comerțului cu alcooluri de către evrei. Singura cârciumă din Copalnic-Mănăștur, localitate ardeleană în care au trăit strămoșii mei, era ținută de evreica Zeiger Roza, localul fiind așezat lângă pod. Vindea alcool extras din porumb care provoca uneori orbirea consumatorilor. Cârciumarii evrei — strămoșii comercianților de droguri.