Treceți la conținutul principal

Urmărit penal pentru «insultă rasială», scriitorul francez Renaud Camus este eliberat

Scriitorul în vârstă de 74 de ani, apărător al teoriei „ marelui înlocuitor ”, a fost judecat, miercuri , 10 februarie 2021, pentru un tweet despre africani, asimilați  migranților, asistaților, delincvenți și poluatori.   
De Franck Johannès
Postat pe 11 februarie 2021 la 11:03 - Actualizat pe 12 februarie 2021 la 9:10
Articol rezervat abonaților
 

Renaud Camus a considerat că a fost „ doar o glumă ”. Activistul teoriei de extremă dreaptă a „ marei înlocuiri ” - înlocuirea planificată a populațiilor occidentale cu imigrația populațiilor străine în principal din Africa neagră și Maghreb - a fost judecat miercuri 10 februarie 2021 pentru un tweet pe care, a dat el asigurarea, nu avea „ nici un caracter ofensator ” , ci doar o „ dimensiune umoristică și caricaturală ” . Curtea de la Paris i-a dat dreptate, în ciuda „ lipsei de empatie ”, dar în numele libertății de exprimare, și i-a respins acuzația celor cinci  asociații anti-rasiste, părți civile, care l-au dat în judecată pe scriitorul de 74 de ani pentru „ insultă publică pe motive de origine, etnie, națiune, rasă sau religie ”.  
Renaud Camus publicase pe Twitter, pe 18 aprilie 2019, un mesaj dubios : „ O cutie de prezervative oferită în Africa înseamnă cu trei mai puțin înecați în Marea Mediterană, o sută de mii de euro economii pentru CAF [Fondul de alocații familiale], două celule de închisoare eliberate și trei centimetri de gheață de la Poli conservată. „ Procuratura estimase la ședința din 25 noiembrie 2019 că africanii erau astfel asimilați migranților, ajutați, delincvenți, poluatori ” , ceea ce i-a obiectivat în conformitate cu un proces dovedit de retorică rasistă „ până la remarci total lipsite de umor și dispreţ. Procurorul ceruse patru luni de închisoare cu suspendare și o amendă de 5.000 de euro.           

 Renaud Camus urmărit penal pentru insultă rasială
Instanța de judecată, la rândul său, a considerat că , dimpotrivă , „ nicio semnificație segregaționistă, discriminatoriu, rasistă sau “ rasială „  nu reiese din declarația incriminată “ . Judecătorii au reamintit într-o argumentare îndelungată că libertatea de exprimare „ se aplică și ideilor care jignesc, șochează sau îngrijorează statul sau orice parte a populației ” . Ei consideră astfel că „ caricatura, satira și parodia, chiar deliberat provocatoare și grosolane, participă la libertatea de exprimare (...) printr-o formă de comentariu social care, prin exagerarea și denaturarea realității care o caracterizează, își propune în mod natural să provoace ” .     
„ Stilul acid și neobișnuit, chiar crud, al scriitorului ” 
Hotărârea admite că tweet-ul este  direcționat către un grup de oameni din cauza originii sale sau a apartenenței sale la un grup etnic, o națiune, o rasă sau o religie, dar „ pentru a avea o origine geografică comună, grupul de persoane vizate nu este luată în considerare doar prin originea lor africană.»

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

O mizerabilă formă a confuziei criteriilor

« Cercetarea lui George Voicu seamănă cu gestul energic al omului care deschide larg fereastra, într-o încăpere neaerisită. Ne atrage atenţia, implicit, că nu e suficient să examinăm cvasi-dispariţia evreilor din cultura română de azi, sau uciderea lor, în timpul Holocaustului. E necesar să rememorăm premisele şi contextele care au putut face toate acestea cu putinţă. »- scrie Laszlo Alexandru în revista sa electronică , recenzând cartea lui George Voicu, Radiografia unei expatrieri: cazul Lazăr Şăineanu , recent publicată de Institutul Naţional pentru Studierea Holocaustului din România “Elie Wiesel” de la Bucureşti. Voi citi negreșit cartea lui George Voicu. Tocmai fiindcă probabil rememorează nu doar premisele și contextele cvasi-dispariției ci și cele ale prezenței evreilor în cultura română. Fiindcă, tocmai acest aspect este adesea eludat de cercetarea românească. Ne-am putea întreba ce are acest subiect istoric, de altfel pasionant și plin de triste învățăminte de minte pentru

Denunț contra lui Dan Culcer. Contextul polemic. Manolescu, Cornea, Oișteanu, Tismăneanu etc

 Denunț contra lui Dan Culcer. Contextul polemic. Manolescu, Cornea, Oișteanu, Tismăneanu etc Texte și surse documentare. Stimați colegi scriitori, difuzez o serie de legături, sau linkuri cum se zice în romgleză , pentru informarea Dvs., pentru reconstituirea unor intervenții în presă, care, în rezumat, se reduc la un denunț, inițiat de Nicolae Manolescu, relansat de Andrei Cornea, Andrei Oișteanu, Vladimir Tismăneanu, Mircea Mihăieș. În spatele unei pretinse polemici grupul declară, în toate oficinele la care au acces, că aș prezenta un sindrom de antisemitism . Sunt acuzat de «antisemitism» pentru că am afirmat într-un studiu din revista Vatra , că succesul, cât este, real sau construit propagandistic, al operei lui Norman Manea pe piața cărții, are la bază un troc intracomunitar, scrierea unui pamflet comandat, intitulat Felix Culpa . Cronologia simplă și declarațiile lui Norman Manea pot servi drept probe, alături de diverse articolele mai vechi din România literară , publicate d

România. Secolul al XIX-lea. Cârciumarii evrei — strămoșii comercianților de droguri

 Invazia economică și demografică a României în a două jumătate a secolului al XIX-lea are un aspect care poate fi pus în legătură cu comerțul actual de droguri. E vorba de cucerirea până aproape de monopolizare a comerțului cu alcooluri de către evrei. Singura cârciumă din Copalnic-Mănăștur, localitate ardeleană în care au trăit strămoșii mei, era ținută de evreica Zeiger Roza, localul fiind așezat lângă pod. Vindea alcool extras din porumb care provoca uneori orbirea consumatorilor. Cârciumarii evrei — strămoșii comercianților de droguri.