După
câte știu, prima carte publicată de filosoful Constantin Noica, în
1933, a fost Mathesis sau despre bucuriile simple. Nu
știu dacă visul despre care scrie Noica este același cu visul
la/în care visez eu. Și nu am cum verifica. Noica îşi îndemna
cititorii să facă un exerciţiu de detaşare, şi pune o întrebarea
asupra « adevărului istoric» care îi preocupă pe mulţi dintre
contemporanii noştri, asupra naturii acestuia, ca selecţie a unei
serii dintre multele serii de fapte posibile, singura întîmplată
dar nu singura adevărată. Suntem îndemnaţi să gîndim asupra
lumilor posibile. Noica este unul din rarii gînditori români care
îndeamnă spre o gîndire a posibilului. Însă Noica lansează
acest îndemn într-o vreme cînd gândirea prospectivă contemporană
e confundată cu aplicaţiile tragice ale utopismului revoluţionar,
« nu mai are cotă », ba chiar este refuzată, identificată ca
fiind o gândire teroristă, destructivă. Un singur lucru e de
spus: modelizarea posibilului ni se pare singura şansă de a ieşi
din conformisul invadator al restauraţiei care s-a înstăpînit în
lume. Civilizaţiile actuale se afla în faţa unei teribile
crize a imaginarului, nici o ipoteză îndrăzneaţă de
reconstrucţie socială nu mai pare posibilă, fiindcă mulţimea dar
şi elitele se tem de repetiţia terorii care se pusese în mişcare
la începutul secolului pentru a înscăuna lumea cea mai buna cu
putinţă. Nu există însă nici un argument teoretic şi
nici o experienţă istorică care să impună ca ineluctabilă
repetiţia. Dimpotrivă este evident că nici o serie de fapte
«istorice» nu se poate repeta întocmai, că lumile posibile sunt
imprevizibile. Dar tocmai caracterul necesar al producţiei de
imaginar, tradus în practică intelectuală prin generarea de lumi
posibile, ne poate scoate din torpoare care striveşte lumea
europeană şi care ne face victime consimţitoare ale unui gînd
uniformizator şi a terorii leneşe mascată sub numele de
«democraţie liberală ». Această « teroare» nu atinge
individul, căruia i se lasă impresia libertăţii, ci marile
grupuri, păturile sociale, naţiunile. Ea acţionează insinuant şi
tenace. Anglia, Franţa şi Statele Unite sunt cele trei spaţii
politice, culturale şi sociale care se află la originea
democraţiei. Conceptele acesteia au fost fetişizate însă in doua
secole, aşa încît critica democraţiei, a parlamentarismului
european, imediat asociate cu criticile aduse acestor sisteme de
către marxism sau mişcările totalitare din anii 1920-1930 sunt
considerate ca inacceptabile. Ba mai mult, se ridică acuzaţii din
oficiu şi identificări violente şi superficiale cu mişcări
politice precise, legionarism, nazism etc ( bizar, nu şi cu
comunismul, deși acesta a fost un critic tot atît de acerb al
democraţiei parlamentare considerată sluga burgheziei, ceea ce şi
era de altfel), interzicînd astfel o critică normală, neangajată
în favoarea vreunui partid sau vreunui sistem totalitar, ca şi cum
critica parlamentarismlui ar fi un tabu. O analiză a esenţei
politicului, din perspectiva lui Karl Schmidt, sau din orice altă
perspectivă neconformistă, merită să fie reluată. Orice
contribuţie la punerea în vileag a contradicţiei dintre teoria
democraţiei şi practica ei este în acest moment de încercare
pentru societatea românească, necesară şi dătătoare de
speranţă. Închei transcriind o dedicaţie pe care filosoful român
Constantin Noica ne-a dăruit-o la Păltiniş pe un exemplar din
Mathesis. Il contactasem pe schivnicul invadat de vizitatori
pentru a pune la punct o strategie privind publicarea în revista
Vatra a unei serii de texte care să susţină proiectul
editorial Biblioteca de filosofie românească iniţiat de
Constantin Noica la Editura Ştiinţifică. « Lui Dan Culcer,
această utopie, în care am fost, în care sunt încă şi în care
îl invit. Cu dragoste, Constantin Noica, 1980, Păltiniş» Răspund
cu întîrziere acestei invitaţii spre utopie, transmiţînd-o ca
simplu intermediar filosofilor, sociologilor, politologilor şi
economiştilor români, tuturor intelectualilor ce vor veni.
« Cercetarea lui George Voicu seamănă cu gestul energic al omului care deschide larg fereastra, într-o încăpere neaerisită. Ne atrage atenţia, implicit, că nu e suficient să examinăm cvasi-dispariţia evreilor din cultura română de azi , sau uciderea lor, în timpul Holocaustului. E necesar să rememorăm premisele şi contextele care au putut face toate acestea cu putinţă. »- scrie Laszlo Alexandru în revista sa electronică , recenzând cartea lui George Voicu, Radiografia unei expatrieri: cazul Lazăr Şăineanu , recent publicată de Institutul Naţional pentru Studierea Holocaustului din România “Elie Wiesel” de la Bucureşti. Voi citi negreșit cartea lui George Voicu. Tocmai fiindcă probabil rememorează nu doar premisele și contextele cvasi-dispariției ci și cele ale prezenței evreilor în cultura română. Fiindcă, tocmai acest aspect este adesea eludat de cercetarea românească. George Voicu scria proză și lucra, înainte de 1989, în momentul în care m-a contactat printr-o scrisoare la reviste...
Comentarii
Trimiteți un comentariu