Treceți la conținutul principal

Răspuns unui maghiar real, care se numește Józsa János

Józsa János ·  Kiemelt hozzászóló
Scrie : « udvarias pupincurist-ságok! A valóság? Na, az egészen más!»
Adică pe valahă : «pupincurisme politicoase! Realitatea ? Ei, aia e cu totul alta!»
Józsa János pare să fie ardelean. Fiindcă știe ce e un pupincurist. Nu știu dacă mă consideră pupincurist pe mine, fiindcă discut civilizat cu prietenul meu Cseke Gábor despre situații «arzătoare», sau îl consideră pupincurist pe Cseke Gábor fiindcă discută civilizat cu prietenul său român, Dan Culcer. Dar lămurirea validității aceste calificări devine secundară în raport cu chestiunea adevărului, a realității.
 Adevărul, după Józsa János, este altul. Ca orice deținător al adevărului absolut, Józsa János, nu catadicsește să-l împărtășească cu niște «pupincuriști» din ambele națiuni. De aceea am cosiderat că va trebui să fac primul pas și să-i propun lui Józsa János adevărul meu. Iată-l, așa cum l-am înscris pe situl publicației online http://www.maszol.ro/index.php/kisebbsegben/44826-kisebbsegben-ketten-egy-szigeten
Încep cu versiunea română. Dar firește adevărul meu a fost formulat în maghiară, ca să-l înțeleagă corect și Józsa János. 
« Lui Józsa János, cu prietenie
 Și care este adevărul/care este realitatea? Adevărul meu este următorul. Dan Culcer îl va omorî pe Cseke Gábor. Józsa János îl va omorî pe Dan Culcer. Și fiul lui Dan Culcer îl va omorî pe Józsa János sau pe fiul lui Józsa János? Sau invers. Putem începe cu Józsa János care îl va omorî pe fiul lui Dan Culcer. Fiindcă este convins că pământul acesta le aparține doar lor.Sinucidere. O sinucidere cu mâna altuia.Și toate acestea, pe această Insulă /Ardealul/. De unde nu există cale de ieșire. Iar după ce terenul va fi pustiit, alții vor veni [ca să-l ia în stăpânire].Duminică 29 martie 2015Dan Culcer
Am propus un adevăr, al meu, prin reducerea la absurd a orbirii Dlui 
Józsa János.
 Józsa Jánosnak, barátsággal.
És mi a valóság?? Az én valóságom a következő. Dan Culcer meg fogja ölni Cseke Gábort. Józsa János meg fogja ölni Dan Culcert. És Dan Culcer fia meg fogja ölni Józsa Jánost vagy Józsa János fiját? Vagy fordítva. Kezdhetjük Józsa Jánossal aki meg fogja ölni Dan Culcer fiát. Mert úgy gondoljak hogy az a föld csak az övék.Öngyilkoság. Öngyilkoság más kezével. És mind ez, ezen a szigeten. Ahonnan nincs kiút. Majd ha kiürül a tér, mások jöhetnek.Dan Culcer
Nu știu ce va înțelege Józsa János. Dar știu că are fii și nepoți. Ca și mine. Să nu ia asta ca amenințare. Nu voi organiza raptul sau uciderea celor din familia lui Józsa János. Dar s-ar putea ca printre români să se afle deținători de adevăr absolut, precum Józsa János. Iar aceștia s-ar putea să acționeze diderit. S-a mai întâmplat asta în ultima sută de ani. 
Scopul final al dialogului dintre Cseke și Culcer ar fi organizarea unei societăți în care să nu se mai întâmple așa ceva, pentru o coexistența normală, fără a ceda nimic din valorile noastre respective. Dar nu se pate accepta ideea că ne vom întoarce la Evulk Mediu și nici la septembrie 1940. 
Aș mai vrea să-i spun lui Józsa János că niciodată o etnie nu a fost un bloc compact, ci o comunitate stratificată social, de bogați, săraci și mijlocași. Să nu uite că interesele grofului nu pot fi aceleași cu interesele lui Józsa János. Doar dacă Józsa János face parte din familia grofului. Chair și atunci s-ar putea să existențe diferențe, fiindcă există rude bogate și rude sărace!
Acest schimb de mesaje are loc pe marginea textului realizat împreună de Cseke Gabor și Dan Culcer, la inițiativa lui Dan Culcer, în toamna trecută la Miercurea Ciuc/Csikszereda.
De unde Culcer a plecat spre București să continue cercetările sale în arhivele Securității, la CNSAS. Unde a studiat dosarele lui Miron Radu Paraschivescu, Nicolae Breban, Suto Andras, Beke Gyorgy, Nagy Pal etc.
Textul comentat de Józsa János este doar un fragment din foarte lunga noastră discuție, a cărei transcriere a fost realizată prin efortul prietenului Cseke Gabor. Eliminarea repetițiilor sau a excesului de oralități va continua.
Îi propun lui Józsa János să mediteze la ideea mea, așa cum am formulat-o de mai multe ori în ultimii ani. Ea are la bază dorința expresă de a lansa o discuție despre gestiunea divergențelor legitime. Dar îi atrag atenția că aceasta va trebui să se bazeze pe prezent și nu pe trecut. Orice revendicare care s-ar referi la drepturile istorice ale maghiarilor (de fapt ale magnaților și grofilor maghiari) nu poate duce nicăieri. Cum nici o referință la Mihai Viteazul sau la originea română a lui Matei Corvin nu poate fi pertinentă din partea mea sau a celor ca mine.

« Am propus, ceea ce pare o utopie : Statele Unite ale Europei Centrale și de Est.
Austria, Rusia, marile state din Europa occidentală nu au ce căuta alături de țările noastre mijlocii și mici, fiindcă ne vor strivi, ca de atâtea ori până acum. În schimb Polonia, Ungaria, țările fostei Jugosalvii, Țările Baltice, poate Ucraina și Belarus, Armenia, alte țări din Caucaz, Turcia sunt chemate să facă parte din această uniune a egalilor.
Pare utopie? Orice utopie devine realitate dacă în loc să ne căinăm și să zicem că nu se poate, punem în funcție toate mijloacele de persuasiune diplomatică, economică și intelectuală de care dispunem. Cineva ar trebui să înceapă. De ce nu România?
Singurul impediment real este că nu am reușit încă să aruncăm la gunoi această nouă clasă politică formată și susținută de dușmanii intereselor românești și central-est europene. 
Nu avem nevoie de statele mari. Avem tot ce ne trebuie ca să ne bazăm pe propriile noastre resurse și să le partajăm inteligent și cooperant cu celelalte țări de același calibru.»

Concluzia proprietarului de adevăr : 
Józsa János ·  Kiemelt hozzászóló
http://www.maszol.ro/index.php/kisebbsegben/44826-kisebbsegben-ketten-egy-szigeten

Hülyeség, bolond likból bolond szél fúj! A valóság? Hát ez az! Mi a valóság? Ki kéne menni az emberek közé, s nem a bunkerekből üzengetni!
Adică pe românește, fraza mea despre instaurarea vendetei dacă nu se află soluții inteligente, i se pare o :
« Idioțenie, din gaura/gura nebunului suflă vânt bolund (ca să folosesc un ardelenism).»
Evident, Józsa János știe împrăștia calificative și proverbe, dar nu pare capabil să producă argumente, nici măcar pentru susținerea propriilor adevăruri nedefinite, din lipsă de curaj. Fiindcă argumentația, care ne dezvălui intențiile și pretențiile, cere curaj. 

Domnul Józsa mă îndeamnă apoi să merg spre și printre oameni, să ies din bunker ca să aflu adevărul. Internetul nu e un bunker ci o agora. E chiar ceea ce fac deci, discutând cu dl. Jozsa, care mi se pare că face parte tocmai parte din această vastă, diversă, inegalitară și indefinită categorie. Foarte asemănătoare, greu de definit, cu sub-categoriile de maghiari sau români. Apartenența la aceste două sub-categorii e însă liberă, se face prin opțiune, după naștere, dar depinde și de presiunea mediului. Dacă nu admitem asta, cădem într-un rasism stupid și predestinare. Ca dovadă, toți cei care se numesc Nemeth sau Neamțu, de pildă, Olah sau Lohinsky, Lenghel sau Leahu. Mă opresc pentru moment aici. (dan culcer)

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

O mizerabilă formă a confuziei criteriilor

« Cercetarea lui George Voicu seamănă cu gestul energic al omului care deschide larg fereastra, într-o încăpere neaerisită. Ne atrage atenţia, implicit, că nu e suficient să examinăm cvasi-dispariţia evreilor din cultura română de azi, sau uciderea lor, în timpul Holocaustului. E necesar să rememorăm premisele şi contextele care au putut face toate acestea cu putinţă. »- scrie Laszlo Alexandru în revista sa electronică , recenzând cartea lui George Voicu, Radiografia unei expatrieri: cazul Lazăr Şăineanu , recent publicată de Institutul Naţional pentru Studierea Holocaustului din România “Elie Wiesel” de la Bucureşti. Voi citi negreșit cartea lui George Voicu. Tocmai fiindcă probabil rememorează nu doar premisele și contextele cvasi-dispariției ci și cele ale prezenței evreilor în cultura română. Fiindcă, tocmai acest aspect este adesea eludat de cercetarea românească. Ne-am putea întreba ce are acest subiect istoric, de altfel pasionant și plin de triste învățăminte de minte pentru

Denunț contra lui Dan Culcer. Contextul polemic. Manolescu, Cornea, Oișteanu, Tismăneanu etc

 Denunț contra lui Dan Culcer. Contextul polemic. Manolescu, Cornea, Oișteanu, Tismăneanu etc Texte și surse documentare. Stimați colegi scriitori, difuzez o serie de legături, sau linkuri cum se zice în romgleză , pentru informarea Dvs., pentru reconstituirea unor intervenții în presă, care, în rezumat, se reduc la un denunț, inițiat de Nicolae Manolescu, relansat de Andrei Cornea, Andrei Oișteanu, Vladimir Tismăneanu, Mircea Mihăieș. În spatele unei pretinse polemici grupul declară, în toate oficinele la care au acces, că aș prezenta un sindrom de antisemitism . Sunt acuzat de «antisemitism» pentru că am afirmat într-un studiu din revista Vatra , că succesul, cât este, real sau construit propagandistic, al operei lui Norman Manea pe piața cărții, are la bază un troc intracomunitar, scrierea unui pamflet comandat, intitulat Felix Culpa . Cronologia simplă și declarațiile lui Norman Manea pot servi drept probe, alături de diverse articolele mai vechi din România literară , publicate d

România. Secolul al XIX-lea. Cârciumarii evrei — strămoșii comercianților de droguri

 Invazia economică și demografică a României în a două jumătate a secolului al XIX-lea are un aspect care poate fi pus în legătură cu comerțul actual de droguri. E vorba de cucerirea până aproape de monopolizare a comerțului cu alcooluri de către evrei. Singura cârciumă din Copalnic-Mănăștur, localitate ardeleană în care au trăit strămoșii mei, era ținută de evreica Zeiger Roza, localul fiind așezat lângă pod. Vindea alcool extras din porumb care provoca uneori orbirea consumatorilor. Cârciumarii evrei — strămoșii comercianților de droguri.