Treceți la conținutul principal

Liberalismul — o forma radicală a anarhismului, aplicată în «economie»

Detalii
Access subject to conditions

Ciudată? Nu, logică și necesară a fost și este legătura între anarhism, iudaism și liberalism. Liberalismul este forma radicală a anarhismului. Deregularizarea, piața liberă de orice control. Idealul anarhic total. Disoluția și moartea statului, așa cum fusese proclamată, chiar dacă nerealizată de revoluția lui Marx și Lenin. Triumful concurenței sălbatice, fără alte reguli decât acelea ale forței și vicleniei. Dan Culcer

Descriere
«Une étrange et magique rencontre...» C'est ainsi qu'Amedeo Bertolo définit dans son introduction la convergence ? entre la fin du XIXe et la moitié du XXe siècle ? de deux traditions que l'on aurait tendance à considérer comme étrangères l'une à l'autre. Mais il suffit d'évoquer les noms de Bernard Lazare, de Gustav Landauer, de Franz Kafka, de Gershom Scholem, d'Emma Goldman et de tant d'autres pour prendre conscience à la fois de la réalité complexe d'une telle rencontre, mais aussi de sa richesse, qui a influencé durablement à la fois le mouvement ouvrier international, les expériences communautaires en Argentine, aux Etats-Unis ou en Israël, mais également, en retour, le judaïsme moderne, ouvrant la voie à ce qu'il convient d'appeler sa version «laïque». Ce volume, issu d'un colloque tenu à Venise en 2000, retrace l'histoire de cet «anarcho-judaïsme» ou «judéo-anarchisme», de ses figures emblématiques et des débats qu'il a suscités, notamment lors de la création de l'État d'Israël, autour de la question du nationalisme.

Din Cuprins
Yiddishland libertaire (p. 11-16) | Utopie sociale et spiritualité juive (p. 17-31) | La question juive chez Max Stirner et dans la perspective libertaire (p. 33-44) | Apocalypse, messianisme laïque et utopie (p. 45-52) | Gershom Scholem entre anarchisme et tradition juive (p. 53-73) | « Le vrai lieu de sa réalisation est la communauté » (p. 75-89) | Le cas Franz Kafka (p. 91-112) | Anarchisme et judaïsme dans le mouvement libertaire en France (p. 113-124) | Anarchisme et sionisme (p. 125-142) | Réflexions sur l'antisémitisme dans le débat anarchiste (p. 143-158) | Formes de la militance juive radicale en Pologne (p. 159-171) | Anarchisme et judaïsme en Argentine (p. 173-180) | Anarchisme juif et communalisme aux États-Unis (p. 181-193) | L'anarchisme dans le mouvement des kibboutz (p. 195-205) | Anarcha-féminisme et judaïsme (p. 207-212) | Bibliographie sélective (p. 213-220) | Pages de fin (p. 221-224).

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

O mizerabilă formă a confuziei criteriilor

« Cercetarea lui George Voicu seamănă cu gestul energic al omului care deschide larg fereastra, într-o încăpere neaerisită. Ne atrage atenţia, implicit, că nu e suficient să examinăm cvasi-dispariţia evreilor din cultura română de azi, sau uciderea lor, în timpul Holocaustului. E necesar să rememorăm premisele şi contextele care au putut face toate acestea cu putinţă. »- scrie Laszlo Alexandru în revista sa electronică , recenzând cartea lui George Voicu, Radiografia unei expatrieri: cazul Lazăr Şăineanu , recent publicată de Institutul Naţional pentru Studierea Holocaustului din România “Elie Wiesel” de la Bucureşti. Voi citi negreșit cartea lui George Voicu. Tocmai fiindcă probabil rememorează nu doar premisele și contextele cvasi-dispariției ci și cele ale prezenței evreilor în cultura română. Fiindcă, tocmai acest aspect este adesea eludat de cercetarea românească. Ne-am putea întreba ce are acest subiect istoric, de altfel pasionant și plin de triste învățăminte de minte pentru

Denunț contra lui Dan Culcer. Contextul polemic. Manolescu, Cornea, Oișteanu, Tismăneanu etc

 Denunț contra lui Dan Culcer. Contextul polemic. Manolescu, Cornea, Oișteanu, Tismăneanu etc Texte și surse documentare. Stimați colegi scriitori, difuzez o serie de legături, sau linkuri cum se zice în romgleză , pentru informarea Dvs., pentru reconstituirea unor intervenții în presă, care, în rezumat, se reduc la un denunț, inițiat de Nicolae Manolescu, relansat de Andrei Cornea, Andrei Oișteanu, Vladimir Tismăneanu, Mircea Mihăieș. În spatele unei pretinse polemici grupul declară, în toate oficinele la care au acces, că aș prezenta un sindrom de antisemitism . Sunt acuzat de «antisemitism» pentru că am afirmat într-un studiu din revista Vatra , că succesul, cât este, real sau construit propagandistic, al operei lui Norman Manea pe piața cărții, are la bază un troc intracomunitar, scrierea unui pamflet comandat, intitulat Felix Culpa . Cronologia simplă și declarațiile lui Norman Manea pot servi drept probe, alături de diverse articolele mai vechi din România literară , publicate d

România. Secolul al XIX-lea. Cârciumarii evrei — strămoșii comercianților de droguri

 Invazia economică și demografică a României în a două jumătate a secolului al XIX-lea are un aspect care poate fi pus în legătură cu comerțul actual de droguri. E vorba de cucerirea până aproape de monopolizare a comerțului cu alcooluri de către evrei. Singura cârciumă din Copalnic-Mănăștur, localitate ardeleană în care au trăit strămoșii mei, era ținută de evreica Zeiger Roza, localul fiind așezat lângă pod. Vindea alcool extras din porumb care provoca uneori orbirea consumatorilor. Cârciumarii evrei — strămoșii comercianților de droguri.