Treceți la conținutul principal
Revoluție suprarealistă ? O mare escrocherie. Nimic mai puțin revoluționar, mai conformist, mai elitist decât această bandă de amici puși să facă pe revoltații contra unei structuri sociale de ale cărei avantaje profită și ale cărei trucuri comerciale le aplică cu nonșalanță. Tiraje limitate de la început, numerotate, semnate, ediții de lux pentru burghezi bănoși și snobi. Dușmani care teoretic trebui să plătească ca să afle în ce mod și pentru ce sunt dușmăniți și disprețuiți. Mă paște voma când mă gândesc că, reciclați, unii din adepții locali ai acestei textuări logoreice au devenit, după 1945, poeți realiști-socialiști, reporteri poetizanți și cenzori, autori de texte ideologice de îndrumare partinică.
Specialiștii români ai avangardei au folosit sursele documentare ale lui Sașa Pană, medic militar, probabil agent sovietic, autorul uneia din cele mai nerușinate liste de epurare, difuzată de revista Orizont în 1945, au scris elogios despre această producție de latrină unde limba română este repudiată, maltratată, disprețuită de câțiva adolescenți urduroși. Curioasă, ridicolă, ba chiar tragică confuzie de valori. Cu care literatură așa-zis de avangardă, prin care România s-ar afla purtătoare de merit, încă, după o jumătate de secol de impostură, propagandiștii ICR din epoca Patapievici se laudă și acum prin cafenelele pariziene sau newyorcheze. În vreme ce este foarte plauzibil că Arghezi nu e cunoscut și nu a existat la Paris niciodată o sesiune universitară dedicată literaturii lui Tudor Arghezi.
Probă : numărul 12 al revistei lui Andre Breton, La revolution surrealiste din decembrie 1929, disponibil, ca și colecția, în fondul numerizat al Bibliotecii Nationale a Franței, Gallica. Conține Al doilea Manifest. Merită să fie citit acum.
Tristan Tzara publică alături un fragment din L'Homme aproximatif. Text dezlânat, auto-reproductiv ad libitum, fără nici un sens perceptibil ba chiar fără sens. :
« la coqueluche des montagnes calcinant les escarpements
des gorges aux pestilentiels bourdonnements d'aqueducs
automnaux le défrichage du ciel gratuit qui fosse commune
happa tant de cristallines pâtures les langages des nues les courtes apparitions des messagers dans leurs touffes annonciatrices de suprêmes clameurs les obsessions les inquiètes usines souterraines de chimies lentes comme des chansons la rapidité de la pluie son fourmillement télégraphique cru de coquille ruminant les crevaisons « vif des pics d'où émergent les moutonnantes lessives
rompu à tous les paysages et aux ruses des goguenardes vallées tentatrices de prairies les promenades sans dieu des cours d'eau
les témérités de leurs exploits contre la brune assise d'argile
les oublis des essences captives noyées etc. »
Se salvează, am mai scris-o, din «avangarda» autorilor care au scris în română, Ilarie Voronca, B. Fundoianu, Gellu Naum, dacă despre acești autori se poate spune că ar fi suprarealiști sau pur și simplu autori, fiindcă aveau nu doar talent ci și o personalitate care nu se pliase total la ideologemele sub a căror presiune alții deveniseră informatori și executanți.î
d. c .

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

O mizerabilă formă a confuziei criteriilor

« Cercetarea lui George Voicu seamănă cu gestul energic al omului care deschide larg fereastra, într-o încăpere neaerisită. Ne atrage atenţia, implicit, că nu e suficient să examinăm cvasi-dispariţia evreilor din cultura română de azi, sau uciderea lor, în timpul Holocaustului. E necesar să rememorăm premisele şi contextele care au putut face toate acestea cu putinţă. »- scrie Laszlo Alexandru în revista sa electronică , recenzând cartea lui George Voicu, Radiografia unei expatrieri: cazul Lazăr Şăineanu , recent publicată de Institutul Naţional pentru Studierea Holocaustului din România “Elie Wiesel” de la Bucureşti. Voi citi negreșit cartea lui George Voicu. Tocmai fiindcă probabil rememorează nu doar premisele și contextele cvasi-dispariției ci și cele ale prezenței evreilor în cultura română. Fiindcă, tocmai acest aspect este adesea eludat de cercetarea românească. Ne-am putea întreba ce are acest subiect istoric, de altfel pasionant și plin de triste învățăminte de minte pentru

Denunț contra lui Dan Culcer. Contextul polemic. Manolescu, Cornea, Oișteanu, Tismăneanu etc

 Denunț contra lui Dan Culcer. Contextul polemic. Manolescu, Cornea, Oișteanu, Tismăneanu etc Texte și surse documentare. Stimați colegi scriitori, difuzez o serie de legături, sau linkuri cum se zice în romgleză , pentru informarea Dvs., pentru reconstituirea unor intervenții în presă, care, în rezumat, se reduc la un denunț, inițiat de Nicolae Manolescu, relansat de Andrei Cornea, Andrei Oișteanu, Vladimir Tismăneanu, Mircea Mihăieș. În spatele unei pretinse polemici grupul declară, în toate oficinele la care au acces, că aș prezenta un sindrom de antisemitism . Sunt acuzat de «antisemitism» pentru că am afirmat într-un studiu din revista Vatra , că succesul, cât este, real sau construit propagandistic, al operei lui Norman Manea pe piața cărții, are la bază un troc intracomunitar, scrierea unui pamflet comandat, intitulat Felix Culpa . Cronologia simplă și declarațiile lui Norman Manea pot servi drept probe, alături de diverse articolele mai vechi din România literară , publicate d

România. Secolul al XIX-lea. Cârciumarii evrei — strămoșii comercianților de droguri

 Invazia economică și demografică a României în a două jumătate a secolului al XIX-lea are un aspect care poate fi pus în legătură cu comerțul actual de droguri. E vorba de cucerirea până aproape de monopolizare a comerțului cu alcooluri de către evrei. Singura cârciumă din Copalnic-Mănăștur, localitate ardeleană în care au trăit strămoșii mei, era ținută de evreica Zeiger Roza, localul fiind așezat lângă pod. Vindea alcool extras din porumb care provoca uneori orbirea consumatorilor. Cârciumarii evrei — strămoșii comercianților de droguri.