duminică, 5 decembrie 2010

Imagini din Sulina, Europolis, acolo unde m-am născut, fără să trăiesc

Salonul casei din Sulina, în care au locuit părinții mei, așa cum arăta după 22 iunie 1941, după un bombardament, unde au rămas obiectele care nu au tentat jefuitorii, inclusiv un tablou italian din secolul al XVIII-lea, cu Sfinții catolici Rochus, Rozalia și Sebastian.
M-am născut la Sulina, din părinți ardeleni, aflați în refugiu după cedarea Ardealului de Nord. De fapt se zice «m-am născut» sau «am fost născut»? E o combinație de voințe, întâmplări și diateze verbale, active și pasive. Imaginile orașului pe care îl cunosc doar ca vizitator, mi se par în același timp apropiate și depărtate. Am fotografii din timpul războiului, exterioare cu case bombardate, interioare jefuite, cu tablouri rămase ca prin minune pe pereți.
Imaginile din Sulina sunt de fapt o invitație trimisă copiilor mei. Aceea de a vizita, când eu nu voi mai fi, locurile unde m-am născut și trăit, într-un pelerinaj care le-ar permite să-și redescopere patria de care nu sunt încă prea departe nici ei, nici nepoții și nepoatele mele, născute în Franța.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu